2012. november 19., hétfő

Erdősmecske kálvária

2012-ben, amikor ott jártam

http://www.erdosmecske.hu/taelepules/nevezetessegek oldalon még említés történt pár szó és egy-két kép erejéig a kálváriáról.  Mára (2018) ez eltűnt - érthető okból...

A temetőbe vezető úton 12 festett stáció vezet a kápolnához, amely 1856-ban épült. A stációk falmélyedésében bádogra festett képek láthatók. Készítőjük ismeretlen. https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_BARA_JPM_evkonyv_1995/?pg=152&layout=s
 
Katolikus temploma 1813-ban épült, de bizony ráférne a javítás… A templom orgonáját 1816-ban Focht Ferenc, majd 1870-ben Lesnyik József építette.
Bár láttam a másik, a szerb templom tornyát is a völgyben, de azt  nem néztem meg – amit most már sajnálok, mert olvasom itt, hogy  ez is a 18. században épült, 1886-ban felújították, mai formáját 1911-ben kapta.

Még mielőtt bementem volna a templomba (vasárnap délelőtt jártam ott és nyitva volt) – lestoppoltam egy autót, érdeklődve, hogy nem tudják-e merre van a kálvária ?
Nem  tudták. Jó – lehet, hogy idegenek…nyilván nem csak falubeliek autóznak vasárnap délelőtt az utakon.
Mindenesetre a templomban megkaptam az útmutatást, hogy merre kell indulnom – mellesleg épp a templom háta mögötti meredek dombra kellett felmászni – és elindultam felfelé.

Szomorúan láttam már az elején, hogy ezek a bádoglapra festett képek is a tűző nap gyilkos hatásának áldozatául estek, megfakultak, elkoptak. És ahogy a templomi informátorom lemondó hangsúllyal a hullott vakolatú templomról azt mondta, hogy nincs pénz semmire és a templomra még annyi se – hát látszik,  hogy a kálvária is ebek harmincadján van… Szerintem ugyan az egyszerű  képek újbóli  megfestetése nem kerülne milliókba – de valószínű ezt senki sem tartja fontosnak…Itt se, épp úgy, miként máshol se.
Így hát marad és halványul tovább az a néhány stációkép, amely ma még látszott…. A stációképekből  8 db, a három kereszten már csak a megfeszített Krisztus látható – ezt nemrég újíttathatták fel. A többit „megette az idő vasfoga” és a nemtörődömség.


Mellesleg az az autó áll a kálvária keresztjei előtt, (a fotón) akitől megkérdeztem, merre van a kálvária…
Igen, ilyen emberek is vannak. 

A templom kívül és belül:  



A kálvária a temetődombon :
 
 A stációkból már csak 8 látszik (úgy, ahogy): 





Nem csak a bádogra festett képek koptak meg, a stációk építményét is szétesés fenyegeti:



A két lator szobra hiányzik.












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése